יחסי ציבור בעיתונות המודפסת: לחדש גם כשאין חדש
הדברים הבאים עשויים להישמע מוזרים מעט למי שאינו מכיר היטב את התקשורת: יחסי ציבור בעיתונות המודפסת הם הדובדבן שבעוגת יחסי הציבור, הקרם-דה-לה-קרם, גם, ובמיוחד, במאה ה-21 ובעידן האינטרנט.
לא מעט יח"צנים ודוברים יודעים לפרסם כתבות טובות באינטרנט ולהשתמש באינטרנט כדי להשפיע. רק מעטים מצליחים עדיין לעשות זאת בעיתונות המודפסת - והם הטובים, המנוסים והמקצועיים ביותר. הסיבה לכך היא דווקא המשבר העמוק העובר על העיתונות בארץ ובעולם: ככל שהעיתונים מצטמקים, מספר העמודים, הכתבות והידיעות קטן, והצוותים המייצרים אותם מצטמצמים, קטן סיכוייה של כל כתבה להיכנס למשבצת כלשהי, והניסיון לעשות זאת בכל זאת הופך לאתגר מורכב יותר שמצריך את אנשי המקצוע הטובים ביותר.
חשיבות העיתונות המודפסת כיום
מה שהופך יחסי ציבור בעיתונות המודפסת לאתגר עוד יותר גדול היא העובדה שהעיתונים כיום מפרסמים רק מעט חדשות אמתיות. ברור שהם מפרסמים "חדשות" – עמודים של ידיעות על אירועים בפוליטיקה, הכלכלה, הספורט והתרבות – אבל רוב הידיעות הללו הן, בפשטות, החדשות של אתמול.
גם בעבר, החדשות שודרו קודם במהדורות הרדיו והטלוויזיה, אבל העיתון פרסם גרסאות מלאות, מפורטות ומדויקות של האירועים, וכן ידיעות רבות שלא נכנסו למהדורות האלקטרוניות הקצרות והשטחיות, בעיקר בתחומי הכלכלה, שהסיקור הטלוויזיוני שלהם הוא דל. אבל כיום לכל כלי תקשורת, כולל העיתונים הכלכליים, יש אתר אינטרנט, שמרכז בתוכו את כל המידע החדשותי, כמעט בזמן אמת.
מה שנותר רלוונטי, מעניין וחשוב בעיתונות המודפסת הוא כתבות העומק, הראיונות, כתבות הצבע, ההרחבות וכתבות המגזין. הכותבים שעדיין נותרו במדורים הללו הם הבכירים, המוכשרים והמוערכים שבעיתונאים, ובעיקר – היצירתיים ביותר. הם צריכים לספק לקוראים שעדיין משלמים על העיתון את התמורה, לחדש להם ולרתק אותם בכל מחיר, לספק להם זוויות הסתכלות חדשות גם כשהמידע עצמו כבר התיישן. הם צריכים עזרה, וצריכים יח"צנים ודוברים ברמה שלהם כדי שיספקו להם אותה.
עיתונאי עיתונות מודפסת אינם זקוקים להודעות לעיתונות. הם זקוקים לחומרים איכותיים, שרק יח"צנים יצירתיים יכולים לספק להם. כאלה שיודעים להמציא את הלקוח שלהם מחדש מדי יום ביומו, למצוא ולהמציא בו אינספור זוויות מעניינות, לספר עליו סיפור חדש גם כשאין לו מה לחדש.