טיפ השבוע: יחסי ציבור הייטק – הכול פרסטיז'

 

יחסי ציבור היא אמנות מורכבת שאין בה נוסחה קבועה או שיטה אחת להגיע ליעד, וגם היעד משתנה בהתאם לצורך. צרכי היח"צ של רשת מוצרי צריכה, למשל, שונים לגמרי מאלה של עמותה ללא כוונת רווח. וליחסי ציבור הייטק יש צרכים ייחודיים, מטרות ייחודיות ושיטת עבודה מקצועית ייחודית משלהם.

לכאורה, יש מקום לשאול אם יש צורך ביחסי ציבור הייטק לחברה גלובלית שרק מרכז הפיתוח שלה נמצא בארץ, או לחברה ישראלית מייצאת שרק 2% ממוצריה נמכרים בארץ וגם סקרים אופטימיים צופים לה פוטנציאל שוק של 4%. אם השוק המקומי כל כך קטן ומוגבל, למה להשקיע בו?

 

אבל לחברות הייטק - לכל חברת הייטק, ובוודאי לכזאת שיש לה פעילות בארץ - כדאי להיות מוכרות בשוק המקומי. קודם כל, העובדים: עובדי טכנולוגיה הם "מוצר" מבוקש, החברות מחזרות אחריהם, ויש להן אינטרס להעניק להם תחושה של "גאוות יחידה" על הצלחת החברה ומוצריה. שנית, השוק הישראלי הוא גם שוק של השקעות וגיוסי כספים, וכמובן שכתבות אוהדות הן אחת הדרכים הטובות ביותר להרשים אותם.

 

מעבר לכך, לנוכחות בתקשורת הישראלית יש ערך מוסף מעבר לתפוצת הפרסום עצמו. ישראל היא, כידוע, אחד ממרכזי ההייטק העולמי, ולקוחות בחו"ל עוקבים בשבע עיניים אחר המתרחש כאן. לרוב כלי התקשורת החשובים במדיה העולמית יש נציגים בישראל, ויש גם לא מעט אתרים ועיתונים ישראליים באנגלית, שמהווים חלק מהברנז'ה התקשורתית הישראלית, והם קשובים ליח"צ המקומי ונמצאים בתפוצת הפרסום של יועצי התקשורת המקומיים. לכלי תקשורת מרכזיים כאן יש גרסה אנגלית שכוללת כתבות מתורגמות, שמופיעות אחר כך בכל חיפוש בגוגל. וגם כתבות בעברית שמופיעות בחיפוש לפי שם החברה עשויות להרשים את הלקוח, אפילו אם הוא אינו מבין אפילו מילה אחת.

 

יחסי ציבור הייטק – הצרכים שונים, החוקים שונים       

              

הצרכים הללו מחייבים את יחסי ציבור הייטק להיות שונים מהיח"צ של ענפים אחרים. עובדים ומשקיעים לא ירכשו את המוצר ולא יוסיפו לו לידים. היח"צ מולם אינו צריך להתמקד בתפוצה, אלא בפסטיז'ה.

                                                                         

 

המדיה היא המסר ומדיות שונות משרתות מסרים שונים. אין ספק שהמדיה האידיאלית לשווק מוצרים ורעיונות היא האינטרנט. פוסט חזק ברשת חברתית מרכזית, ובוודאי כתבה בעמוד הבית של אתר חדשות, עשויים להגיע לאנשים רבים יותר מכתבת שער בעיתון גדול. אבל פרסומים כאלה עלולים לטבוע בים המלל והמידע של הרשת מבלי להשאיר רושם עמוק על העובדים והמשקיעים.

 

באופן אירוני, דווקא הפורמט הקלאסי והישן ביותר – כפולת עמודים או ראיון מגזיני מעמיק בעיתון מרכזי מודפס, שתלויים על הקיר בכניסה למשרדי החברה – הוא המוצר הטוב ביותר ליחסי ציבור הייטק. לכתבות כאלה, עם המראה מעורר ההשראה, הטקסט המעמיק והבמה המכובדת שלהן, והידיעה שהן תופשות "נדל"ן" פרסומי בשכונה קטנה ויוקרתית שהמקום בה הולך ומתמעט – הן בדיוק מה שיגרום לעובדים ולמשקיעים להרגיש שיש פרי לעמלם.

 

יש לציין שכתבות גדולות בעיתונים מודפסים מגיעות אחר כך גם לאתר – ולא להיפך. גרסת PDF סרוקה של כתבה כזאת עשויה להרשים משקיעים מעבר לים שאינם קוראים עברית ואינם מנויים על "גלובס" או "כלכליסט", יותר מידיעה קטנה באינטרנט שמספרת לו בשפתו את מה שהוא כבר יודע.

 

ביחסי ציבור הייטק הכול פוזה, הכול פרסטיז'. יחסי ציבור הייטק אינם זרוע נוספת של מערך השיווק והמכירות של המוצר. ה"מוצר" שהן משווקות הוא לא המוצר אלא החברה עצמה. זהו מוצר יקר ויוקרתי, וכדאי שהמשרד שמוכר אותו ידע איך, מתי, כיצד ולמי למכור אותו, כדי שיהיה יקר ויוקרתי עוד יותר.  

  • LinkedIn Clean
  • Facebook Clean
  • YouTube Clean

כל הזכויות שמורות לאייטם מדיה בע"מ ©