יחסי ציבור לעסק קטן – העיקר המיתוג 

 

 

אחד השוקים הגדולים והצומחים ביותר בענף היח"צ הם העסקים הקטנים. מדובר בשוק עצום שכולל רוב מוחלט של העסקים. יותר ויותר עסקים קטנים מבינים כיום שכדי להשיג יתרון בשוק התחרותי שהם פועלים בו, כדי לפרסם את מוצריהם והשירותים שלהם בלא לשלם את העלויות האסטרונומיות של קמפיין פרסומי, הם צריכים יח"צ.

 

ליחסי ציבור לעסק קטן, כמו כל תת-ענף אחר של יחסי הציבור, יש צרכים משלהם ומתודת עבודה מקצועית שמתאימה להם ורק להם.

ראשית – מיקוד. עסק קטן צריך לדעת לחדד ולבדל את המומחיות שלו. לא מעט מהם עושים גם וגם וגם. מבחינת השיווק בשטח, זה בסדר: מספרה שהיא One stop shop, שמבצעת גם תסרוקות סטנדרטיות לשני המינים וגם תסרוקות ותוספות איכותיות, וגם פדיקור-מניקור, וגם מוכרת קרמים, ומגישה קפה טוב וגם מבדרת את הילדים של הלקוחות, נותנת שירות מצוין ללקוחותיה.

 

אבל בהופעות בתקשורת בעל העסק צריך לדעת במה הוא טוב באמת. הוא צריך להיות המספרה מספר אחת בתחום ההחלקה היפנית, או טיפולי הטיפוח המיוחדים או התספורת הסטנדרטית לגבר. ואם הוא מתקשה להחליט מה המומחיות שלו וחושב, בצדק, שהוא "יודע לעשות הכול" – איש היח"צ צריך להחליט בשבילו.

 

למעשה, מדובר במיתוג. אלא שחברות גדולות שוכרות מומחים למיתוג, שמבצעים עבודה מורכבת וקשה תמורת סכומים אסטרונומיים. ביחסי ציבור לעסק קטן, מיתוג הוא פעולה פשוטה יחסית, וחיונית, שכל יחצ"ן או דובר שעובד עמם חייב לדעת לבצע.

ובכלל, באופן אירוני, מי שמעניק שירותי יחסי ציבור עסק קטן צריך להיות one stop shop  בעצמו. לעסק קטן אין תקציב להחזיק במקביל משרד יח"צ, חברת מיתוג, בונה אתרים, מומחה ל-SEO ומומחה למדיה חדשה. הם צריכים למצוא יועץ טוב שיודע לעשות את כל אלה גם יחד. 

 

 
יחסי ציבור לעסק קטן – תחשוב בקטן, תהיה גדול

 

 

שנית – ביחסי ציבור לעסק קטן צריך להבין את מגבלות הז'אנר. עסק קטן אינו צריך להיות כל יום בתקשורת. אין אף כלי תקשורת שיסכים לפרסם על בסיס יומיומי כתבות ומידע על מסעדה ספציפית אחת, צימר אחד, משתלה אחת או חברת אינטרנט אחת, נפלאים ככל שיהיו. אין להם מספיק מה לספר על עצמם כדי להחזיק מספר עצום של כתבות והם אינם מייצרים חדשות שוטפות. זאת – למעט במקרה שהם מסכימים לשלם לעיתון אתר או זכיינית כלשהם תמורת משבצת קבועה – בזבוז כסף על חשבון משאביו המוגבלים של העסק, כי עסקים קטנים לא באמת זקוקים לפרסום תכוף ותדיר. הם גם אינם זקוקים לכתבות מחניפות שיתמקדו בבעליהם ויהפכו אותם לכוכבי-על, אף שכתבות כאלה בוודאי שאינן מזיקות.

 

עסקים קטנים צריכים לתפוש משבצות פרסום. הם צריכים שתוכנית ריאליטי אחת תצלם אצלם סצנה אחת. הם צריכים כתבת השקה גדולה אחת, שתופיע באתר אינטרנט נפוץ ואחר כך - באתר של העסק ובעמודי הפייסבוק שלהם ושל החברים שלהם והחברים של החברים של החברים שלהם.

ובעיקר – הם צריכים נוכחות מתמדת. יחסי ציבור לעסק קטן צריכים לשאוף לכך שבעל/ת העסק ת/היה מצוטט/ת בכל כתבה שעוסקת בתחום שלהם או קשורה אליו ושהעסק יקבל המלצה בכל מדריך רלוונטי. הם צריכים כמה שיותר פרסומים ואזכורים קטנים, ושיועץ התקשורת שלהם, שכאמור, כדאי שיבין גם ב-SEO, ידאג למקם אותו במקומות הגבוהים בתוצאות החיפוש בגוגל.

 

יועץ תקשורת שמתמחה ביחסי ציבור לעסק קטן, בדומה ליועץ שמתמחה בנושא יחסי ציבור הייטק,  צריך להיות אדם חרוץ ובעל יכולת התמדה. אדם שיודע לחשוב בקטן ולקושש הצלחות קטנות יחד ולבנות מהם סיפור הצלחה שלם, שאינו מבטיח ללקוח שלו הבטחות ענק אבל מקיים אותם במסירות ובנחישות. 

 

  • LinkedIn Clean
  • Facebook Clean
  • YouTube Clean

כל הזכויות שמורות לאייטם מדיה בע"מ ©